Талановиту дитину може надихнути безліч речей – вирізьблені рукою Творця бездоганні краєвиди, відважні й несподівані вчинки однолітків та старших товаришів, світові події... Та всього й не перерахуєш! А от ученицю 4-го класу Червонослобідської дитячої музичної школи Луговську Наталію надихнуло... життя й самобутнє філософське вчення Григорія Савича Сковороди. У результаті маємо полотно "Філософські мандри Г. Сковороди", що привело дівчину до перемоги у ХІХ обласній виставці дитячого образотворчого мистецтва і зробило її лауреатом щорічної обласної премії імені Данила Нарбута. І 28 грудня начальник управління культури облдержадміністрації Василь Васильович Марштупа урочисто вручив Наталії диплом лауреата та сертифікат на отримання заслуженої винагороди.
Звісно почесну премію вручають не вперше. Її започаткували Рішенням Черкаської обласної ради від 25.06.1998 р. № 2-5 "Про встановлення щорічної обласної премії імені Данила Нарбута" і з того часу вручають її найбільш гідним обдарованим учням мистецьких і загальноосвітніх шкіл області. Нагорода носить ім’я визначного митця, народного художника України, лауреата державної премії України імені Т. Г. Шевченка, і вже хоча б тому є надзвичайно важливою для заохочення юних митців. Вона покликана стимулювати їх до нових творчих пошуків і здобутків, надихати дітей прославляти власну країну, її героїв, природу та найкращі твори мистецтва. Не даремно конкурсна комісія бере до уваги не лише якість виконання роботи, а й її патріотичну тематику, національний колорит, самобутність та оригінальність.
Безперечно, твір юної Наталії відповідає всім згаданим критеріям. Особливо вражає ретельно переданий образ самого мислителя. Дівчина, під пильним керівництвом викладача Федоренка Анатолія Павловича, проаналізувала класичні видання творів Григорія Сковороди українських видавництв. Таким чином вийшов збірний образ філософа, який, маємо визнати, досить точно передає риси реальної історичної особистості. Проте, головним було, звісно, не абсолютна портретна схожість, а загальна атмосфера творів філософа, байкаря, поета; його життєва мета, втілена в предметних символах; його загальний світогляд; зрештою, його неоціненне значення для світової культури. Григорій Савич зображений у простій свитці, в оточенні захоплених дітлахів. Маленькі слухачі, хто стоячи, хто сидячи на траві, уважно схоплюють кожне його слово. Саме така точність, узагальненість, фундаментальність роботи й припали до смаку суворим членам конкурсної комісії – Наталія виборола перемогу в 15 конкурентів.
Утім, пояснювати досягнення дівчини виключно її талантом було б не дуже справедливо. Адже, крім природного дару, Наталія вклала в картину багато праці, душі. Крім того, немалу допомогу вона отримала від свого викладача – Анатолія Павловича. В роботі з учнями педагог багато уваги приділяє вимогам композиції, правильності пропорції, загальній гармонії й урівноваженості деталей. Діти багато працюють з гуашшю (вона ближче до олійних фарб, з якими чимало його учнів починають працювати після закінчення школи). Вчитель націлює своїх учнів на школу російського академізму в живописі, адже, на його переконання, тільки навчившись точно відображати світ таким, яким його створив Бог, можна стати справжнім художником. Як бачимо, така стратегія вже дає свої плоди, підтвердженням чого і є перемога Наталки.
Приємно, що дівчина не збирається зупинятися у творчих пошуках. Крім захоплення образотворчим мистецтвом, Наталія багато уваги приділяє грі на гітарі. Особливо їй до душі твори композиторів-гітаристів кінця XVIII – початку ХІХ ст. Фердинанда Каруллі та Маттео Каркассі. Дівчина також грає в ансамблі. А зараз ще почала опановувати клавішні інструменти. Та й і з живописом вона поривати не збирається – уже працює з новою роботою для ХХ обласної виставки дитячого образотворчого мистецтва, що проводиться щороку до дня народження Т. Г. Шевченка. Нею має стати просякнута любов’ю до української землі, поетична замальовка "А у нас на городах пахне кропом". Та не будемо розголошувати подробиці, щоб не наврочити.
|