4 липня у
Черкаському обласному художньому музею відкрилась виставка графіки з фондів музею.
Фондова збірка
«Графіка» Черкаського обласного художнього музею налічує 2039 творів. Вони
поділяються на дві групи : одна – власне графічні твори – офорти, лінорити,
літографії, ксилографії, друга – рисунки, виконані олівцем, акварельними
фарбами, тушшю, гуашшю, пастеллю.
Тематика
колекції досить різноманітна: портрети, краєвиди, натюрморти, побутові та
історичні сюжети. Окреме місце посідає збірка екслібрисів (близько 110 творів).
Найбільш ранні
мистецькі роботи датовані кінцем ХІХ-початком ХХ століття. Це офорти В. Сєрова
(1895 р.), акварель Г. Нарбута (1914 р.). Найпізніші датуються 2011 роком
– це плакати (комп’ютерні принти).
Слід зазначити,
що графіку вважають основою всіх образотворчих мистецтв. Адже основним засобом
створення художнього образу у графіці виступає найпростіший для людини спосіб
відтворення побаченого – лінія, штрих, які творять контур предмету або фігури.
Традиційним різновидом графіки досі залишається рисунок. В експозиції – рисунки
олівцем, вугіллям, тушшю черкаських графіків Є. Найдена, С. Сосуліна,
Е .Гудзенка, К. Мелаха. Художники оперують чорним і білим,
використовують лінії і плями різної сили, за допомогою яких передають характери
портретованих та настрій краєвидів.
Слід зауважити,
що на виставці домінуюче місце займає акварель відомих черкаських графіків: В. Афоніна,
А. Недосєко, Н. Недосєко, Т. Куліш, І. Фізера, які своєю творчістю
зробили вагомий внесок у розвиток українського образотворчого мистецтва.
Почесне місце в
експозиції займають акварельні твори М. Нестеренка (1926-2004), який
працював у реалістичній манері. До найбільш привабливих сторін його творчості треба
віднести композиційну завершеність аркушів, ясність і лаконічність рисунку,
чітку передачу перспективних планів, колористичну гармонію, відчуття світла та
настрою. Графіці заслуженого художника України В. Афоніна безумовно,
властива живописність. Пейзажі «Теплий вечір» 1998 р., «Осінній пейзаж» 2010 р.
вирізняються узагальненістю, відсутністю дрібних деталей. Тонким психологом
проявив себе у чудовому жіночому портреті (1990р.).Особливою творчою манерою
володіє заслужений художник України І. Фізер. Твори «Мамай» 1998, «Зелені
свята» 1997 вирізняються вишуканістю рисунка, сполученням тональної розробки
кольору і декоративністю ліній, музикальністю.
Черкаські
художники плідно і наполегливо працюють у різних графічних техніках. А. Недосєко
надає перевагу офортам (в експозиції «Сутінки» 1985 р.), А. Дуненко –
ліноритам (в експозиції «Битва за землю руську» 1979 р.). А. Алексеєв
досяг високої майстерності у створенні екслібрисів. Експонується його
«Шевченкіана» та лінорити, присвячені Черкасам.
Комп’ютерна графіка
В. Олексенка демонструє собою безмежні можливості у створенні ілюстрацій –
«Трунок Сварожого рогу» 2006 р.
Графічна
колекція Черкаського художнього музею постійно поповнюється новими творами
українських митців, які прагнуть засобами графіки відобразити красу оточуючого
нас світу, показати переваги цього прекрасного виду мистецтва.
P.S. Bel canto (бель
канто) – стиль співу, де краса звуковидобування і технічна досконалість
переважають над драматичною виразністю.
|